HEMA maakt stap naar zero waste
Met gepaste trots presenteerden we al eerder onze nieuwe samenwerkingspartner: HEMA. Het bedrijf heeft grote ambities op het gebied van duurzaamheid. Zo werd eerder dit jaar aangekondigd dat HEMA vanaf 2020 geen plastic wegwerpproducten meer zal verkopen. Maar waarom is het eigenlijk zo’n belangrijk topic voor het bedrijf? En wat zijn de plannen voor de toekomst? We vroegen het Innovation manager Fabeel Butt.
Om te beginnen, hoe is jouw interesse in duurzaamheid ontstaan? En hoe heeft dat je geleid tot waar je nu bent op carrière gebied?
Die interesse is ontstaan tijdens mijn studie International Business. Ik heb toen een minor gedaan in Zuid Korea waar ik een aantal vakken volgde over globalisatie. Ik merkte hoe oneerlijk de handelsketens zijn verdeeld en daar wilde ik meer onderzoek naar doen. Dat heb ik gedaan bij Fairtrade. Na m’n stage kreeg ik daar een baan aangeboden en heb ik er vijf jaar gewerkt. Als business development manager heb ik veel samengewerkt met partners zoals Tony’s Chocolonely en Ben & Jerry’s.
Op een gegeven moment realiseerde ik me dat ik op een ander niveau impact zou kunnen maken door bij een merk of retailer zelf aan de slag te gaan. Daar was meer mogelijkheid om beleid en strategie te beïnvloeden. Dat heb ik een korte periode gedaan bij de Lidl. Vrij snel daarna kwam HEMA op mijn pad en nu werk ik hier alweer bijna drie jaar.
Wat is er zo leuk aan het werken voor HEMA?
HEMA heeft een jong, dynamisch team. Er is binnen het bedrijf veel mogelijk. Als je kansen ziet voor nieuwe samenwerkingen kun je zelf initiatief tonen. Samenwerkingen met Too Good To Go en de Voedselbank bijvoorbeeld, zijn projecten die ik mede heb opgezet. Ook de samenwerking met vanPlestik is daar een voorbeeld van.
Onlangs ben je gewisseld van rol binnen HEMA. Wat is er veranderd bij het switchen van Sustainabilty manager naar Innovation manager?
Als Sustainability manager was ik verantwoordelijk voor het grondstoffen- en materialenbeleid en de implementatie daarvan. Nu ben ik onderzoek aan het doen naar nieuwe business modellen. Daar komen veel vragen bij kijken. Bijvoorbeeld: wat zouden de klanten van de toekomst willen? En hoe kan HEMA daarop anticiperen en inspelen? Veel van deze innovaties hebben raakvlakken met duurzaamheid. Daarom valt innovatie dan ook binnen een breder team bij HEMA: team Innovation and Sustainability.
Hoe ziet een gemiddelde dag eruit voor jou?
We werken op dit moment met een kernteam aan een innovatie project. Dit team bestaat onder andere uit interne experts op het gebied van digitale innovatie, nieuwe diensten en duurzaamheid. Plus daarnaast een extern bureau. Als er expertise nodig is van bepaalde afdelingen, vragen we die erbij. Het kernteam is verantwoordelijk voor het neerzetten van een gevalideerd concept en uiteindelijk een succesvolle pilot voor HEMA. Momenteel werken we aan het opzetten van een dienst om jonge ouders te ontzorgen. Neem alvast een kijkje op lab.hema.nl.
Waarom is duurzaamheid zo’n belangrijk topic voor HEMA?
Als retailer hebben we een bepaalde verantwoordelijkheid. We willen weten waar onze producten vandaan komen en met welke grondstoffen ze zijn gemaakt. Daarnaast krijgen we van klanten ook steeds meer vragen. Bijvoorbeeld op het gebied van plastic gebruik. Ik vind dat we daar een goed antwoord op moeten hebben.
Recentelijk heeft HEMA aangekondigd vanaf 2020 alle plastic wegwerpproducten te vervangen voor duurzamere alternatieven. Best een rigoureus besluit. Hoe kwam dit tot stand?
Ten eerste wordt het in 2021 wetgeving. Toch vonden wij dat het sneller moest. Na onderzoek binnen het bedrijf besloten we dat we een jaar eerder om te gaan. We hebben een doelstelling gezet voor negen assortimentsgroepen en we zijn op de goede weg om dit te gaan halen.
Waarom zijn HEMA en vanPlestik een goede match, volgens jou?
We denken allebei in mogelijkheden. Ik vind het mooi dat vanPlestik de markt al een stap voor is als het gaat om circulariteit en het aantonen dat afval als waardevolle grondstof kan dienen voor een nieuw product.
vanPlestik denkt mee met bedrijven in het neerzetten van een business case die voor beiden werkt. Voor vanPlestik een goed leerproces dat ook rendabel is en voor HEMA een betaalbaar alternatief voor conventioneel plastic. En we zitten natuurlijk allebei in Amsterdam Noord!
Kan je iets meer vertellen over hoe onze samenwerking tot stand kwam?
Het eerste waar ik mee aan de slag wilde gaan is dat het HEMA Support Office een hoofdkantoor zou worden met een zero waste policy. Op dit moment scheiden we het afval nog niet goed genoeg. Daar hebben we samen met vanPlestik een oplossing voor gevonden. Nu is de volgende stap; een verandering aanbrengen in de mindset van mijn collega’s.
Wat zijn HEMA’s plannen op het gebied van duurzaamheid voor de rest van 2019?
Komende zomer gaan we een aantal introducties doen van producten gemaakt van gerecycled plastic. Daarnaast komen er een aantal lanceringen aan op het gebied van food, zoals veganistische opties. Verder gaan we op het gebied van verpakkingen verduurzamen, die zullen steeds vaker gemaakt zijn van gerecycled plastic in plaats van conventioneel plastic.
Als je mag dromen, wat heeft HEMA dan over 10 jaar bereikt op het gebied van duurzaamheid?
Over tien jaar hebben we grote stappen gezet op het gebied van circulariteit en zijn we een stuk verder met het verduurzamen van onze producten. Op dit moment worden er producten gemaakt, gebruikt en vervolgens niet gerecycled. Er gaat dus eigenlijk materiaal verloren. In de toekomst zullen we steeds meer grondstoffen van de producten die we verkopen terughalen. Het doel is hierbij een minimale impact hebben op het klimaat en uiteindelijk ook positief bijdragen aan de samenleving en de milieuproblematiek.