Jouw plastic afval waardeloos? Volgens onze experts niet!

De eerste Expert meet-up was een groot succes. Het evenement werd georganiseerd in samenwerking met onderzoeksinstituut de Waag als onderdeel van de Social Tech Tour. Het was de eerste meet-up in de reeks van evenementen in het kader van ons onderzoekstraject ‘vanPlestik, je eigen plastic.’

Vanuit de hele stad waren experts op het gebied van circulair design samen gekomen om ideeën uit te wisselen. Onder de experts waren Fabeel Butt (HEMA), Bob Vos (Polimeer) en Charissa Koolen (Kennis Instituut Duurzaam Verpakken). De eerste editie stond in het teken van de vraag:

hoe maximaliseer je de impact van kleine duurzame initiatieven zoals vanPlestik?

De waarde van plastic

Nadat alle experts waren binnengedruppeld opende Socrates Schouten, head of Commons Lab van de Waag, de avond met een korte introductie over de Social Tech Tour.  Nadat Socrates zich had voorgesteld was het tijd voor de rest van de groep om kort iets over zichzelf te vertellen. Niet alleen moesten alle experts hun naam en hun functie delen maar ook het enige plastic voorwerp dat ze nooit in de schredder bij vanPlestik zouden gooien. Zo zou Nout bijvoorbeeld nooit een kleine plastic dinosauriër wegdoen die hij van zijn vriendin kreeg tijdens één van hun eerste dates. Zo zie je maar, plastic is niet alleen een wegwerpmateriaal maar kan wel degelijk van waarde zijn voor mensen.



Van een slecht idee naar een geniaal plan

Na deze introductie vervolgde Nout met een uitleg over het ontstaan van vanPlestik en het project ‘vanPlestik, je eigen plastic’. Daarna zorgde Sam voor een rondleiding door de werkplaats. Hierbij konden de aanwezige experts zien hoe het 3D printen in zijn werk gaat en hun prangende vragen stellen. Na de rondleiding was het tijd om aan de slag te gaan met een brainstorm. De experts werden verdeeld in drie groepen. Elke groep stelde een probleemstelling op vanuit een andere invalshoek: longterm partnerships, (circular) business modelling of communication / awareness.

Onder het genot van een biertje bepaalde elke groep hun eigen probleemstelling. Vervolgens gingen de experts te werk vanuit de reversed brainstorm techniek. Binnen deze techniek wordt er niet gekeken naar oplossingen voor een probleem maar worden er ideeën bedacht om het probleem te verergeren. Hierdoor ontstaan er absurde plannen en wordt de creativiteit van de deelnemers geprikkeld. Door middel van korte schetsen van tien seconden kwam iedere groep tot hun “slechtse idee”. Vervolgens werd dit idee omgebouwd tot een goed idee dat gepitcht werd aan de hele groep.


En, met welke geniale plannen kwamen de experts?

Laten we even terugkomen op de centrale vraag van de avond; ‘hoe maximaliseer je de impact van kleine duurzame initiatieven als vanPlestik?’ Door de input van de experts zijn we een stukje dichter bij het beantwoorden van deze vraag gekomen. Zo kwam de groep communication / awareness bijvoorbeeld tijdens de brainstorm tot de conclusie dat “iemand op de hoek van de straat neer zetten die mensen toeschreeuwt dat plastic van grote waarde is” een slecht idee is. Dit omdat er natuurlijk niet een erg groot en afgebakend publiek mee kan worden bereikt. Het idee werd dan ook omgebouwd tot het plan dat wél realistisch is. De experts uit deze groep raden vanPlestik aan samenwerkingen aan te gaan met partners met een groot bereik. “Ga aan de slag met het creëren van interactieve campagnes” was hun advies. Misschien wel gericht op kinderen, want dat zijn immers degenen die de toekomst zullen bepalen.

Verder kwam de groep longterm partnerships met het idee voor een consumenten loyalty programma om meer interactie te creëren met de klant. Hierbij zouden consumenten of bedrijven hun afval aan kunnen dragen bij vanPlestik en in ruil daarvoor gerecyclede producten kunnen krijgen, gemaakt van hun afval. Genoeg stof tot nadenken voor ons dus!

Expert meet-up bijwonen?
De experts hebben ons met hun input geïnspireerd. Met de nieuwe inzichten die we hierdoor hebben gekregen gaan we zeker aan de slag. We hebben nu al zin in de volgende Expert meet-up, die in juni plaatsvindt. Wil je erbij zijn? Houdt dan onze social media kanalen in de gaten voor de details.